Så er vi for alvor i gang!
Efteråret har været præget af de to plejedage i Lyngbakkerne, der viste den store opbakning til Støtteforeningens arbejde. Endnu en gang mange tak for indsatsen til de mange frivillige! Vi har gjort en masse erfaringer og fået bekræftet, at det tætte samarbejde mellem Skanderborg kommune, lodsejer Henrik Brunsø og den frivillige arbejdskraft i Gl. Rye er vejen frem! Vi er meget glade for, at kommunen har givet tilsagn om støtte både økonomisk og praktisk i de kommende år. Plejearbejdet fortsætter til foråret, som I sikkert har læst i medierne og på www.naturfond-glrye.dk.
Der kommer nærmere information om datoer på hjemmesiden.
Generalforsamling i marts
Men vi skal også videre med det, foreningen egentligt er stiftet til! Nemlig at etablere en fond med henblik på opkøb af Lyngbakkerne hvis muligt, og i første omgang indsamling af de 250.000 kr., der kræves for at etablere fonden. Dette arbejder sætter vi for alvor i gang tidligt i 2013, og vi vil præsentere en model herfor ved den første ordinære generalforsamling i Støtteforeningen, der afholdes d. 12. marts. Vi håber at se rigtig mange. Indkaldelsen sker via opslag i byen, på vores hjemmeside, på Borgerforeningens hjemmeside og via annoncering.
Allerede nu kan man melde sig ind i støtteforeningen. Kontingentet er på 100 kr. pr. husstand og dækker hele 2013. Læs mere på hjemmesiden.
Lidt talgymnastik
De nødvendige 250.000 kr. er mange penge, men hvis f.eks. hver husstand i Gl. Rye giver 500 kr. er beløbet sådan set nået! Vi forestiller os en form for ”husstandsindsamling” i foråret, hvor folk kan give, hvad de synes og har råd til – f.eks. fra 350 kr. og opefter. Vi håber dog også på velvillig opbakning fra virksomheder i og omkring Gl. Rye, som vi kontakter primo 2013. Der er mange mulige modeller for en sådan indsamling. Vi forestiller os, at virksomheder kan blive A-, B- og C- bidragsydere og bidrage med hhv. 10.000, 5.000 og 1.000 kr., og få tilbudt, at deres logo kan indgå i forskelligt materiale, bl.a. foreningens hjemmeside. Vi understreger, at dette kun er ét forslag, men flere har spurgt, hvordan det videre arbejde skal foregå, og derfor ville vi gerne præsentere en konkret model.
De første 250.000 kr.
Vi vil også understrege – som det er skrevet før og fremgår af hjemme-siden – at pengene ikke er spildte, hvis det mislykkes at etablere fonden. Hvis vi ikke når op på de 250.000 kr, betales alle bidrag tilbage til giverne. Hvis vi får indsamlet de 250.000 kr, skal en ekstraordinær generalforsamling tage den endelige beslutning om at gå videre med etablering af en fond og lægge en plan for fremskaffelse af det beløb, der skal til et evt. køb. De indsamlede 250.000 kr. overgår til fonden ved eventuelt stiftelse. Når fonden først er etableret, kan disse penge iht. loven ikke tilbageføres til giverne.
Fondens penge
Hvis det lykkes fonden at indsamle nok midler, skal vi forsøge at købe Lyngbakkerne. Hvis det ikke lykkes for fonden at indsamle nok midler til et køb, vil alle fondens indsamlede midler være øremærket til andre grønne formål i Gl. Rye. Både de første 250.000 kr. og evt. senere indsamlede midler.
Foredrag og billedaften
Og sæt allerede nu et kryds i kalenderen 24. januar 2013! Her inviterer Støtteforeningen til en aften med bred orientering om Lyngbakkernes historie, tilbageblik på efterårets plejearbejde, fotokavalkade mm. Nærmere oplysninger følger via opslag og på hjemmesiden.
Vi håber, I sætter pris på denne orientering, og bestyrelsen vil gerne benytte lejligheden til at ønske alle en rigtig glædelig Jul !